Bu proje (ÇEDES "Çevreme Duyarlıyım, Değerlerime Sahip Çıkıyorum" Projesi) öğrencilerimizin "milli, ahlaki, insani, manevi ve kültürel değerlerimizi benimseyen, koruyan ve geliştiren fertler olmalarına" ayrıca çağın ve geleceğin becerileriyle donanmış, bu donanımı insanlık hayrına sarf edebilen, bilime sevdalı, kültüre meraklı ve duyarlı; milli, ahlaki, insani, manevi ve kültürel değerlerimizi kendi yaşantılarında inşa etmiş; aklı selim, kalbi selim ve zevki selim sahibi, bedensel ve sosyal bakımdan dengeli bireyler olarak yetiştirilmesine katkı sağmalayı amaçlamaktadır.
ÇEDES (Çevreme Duyarlıyım, Değerlerime Sahip Çıkıyorum) Projesi’nin ele aldığı bu geniş değer yelpazesi, İslam dininin temelini oluşturan "güzel ahlak" (Hüsn-i Hulk) kavramının bir yansımasıdır. İslam, salt bir inanç sistemi olmanın ötesinde, bireyin kendisiyle, ailesiyle, toplumuyla ve çevresiyle kurduğu ilişkileri düzenleyen kapsamlı bir yaşam biçimi sunar. Bu değerler, Kur'an-ı Kerim'in emirleri ve Hz. Muhammed'in (s.a.v.) sünneti (yaşam tarzı) ile şekillenir.
Bireyin Kendisine ve Çevresine Karşı Sorumlulukları
|
|
Temizlik |
Taharet (Temizlik), imanın yarısı kabul edilir. (Hadis-i Şerif). Beden, giysi ve çevre temizliği, hem fiziki sağlık hem de ibadetlerin geçerliliği için şarttır. |
Sağlıklı Yaşam |
Vücut, Allah'ın bir emanetidir. Bu emaneti korumak, dengeli beslenmek, spor yapmak ve zararlı alışkanlıklardan kaçınmak (Helal-Haram bilinci) dinî bir görevdir. |
Sorumluluk |
Her birey, çoban gibidir ve güttüğünden (ailesi, işi, çevresi) sorumludur. (Hadis). İslam, bireyi pasif değil, aktif ve yükümlülüklerinin bilincinde olmaya teşvik eder. |
Mahremiyet |
Haya (utanma duygusu) imandan gelen bir özelliktir. Başkalarının özel yaşamına saygı duymak, gizliliklerini ifşa etmemek ve kendi özel alanını korumak (Gözü haramdan sakınmak) temel ahlaki prensiplerdendir. |
Tasarruf |
İsraftan kaçınmak (gereksiz yere harcamamak), Kur'an'da açıkça emredilmiştir: "Yiyiniz, içiniz, fakat israf etmeyiniz..." (A'râf Suresi, 31). Bu, mal, zaman, su ve enerji gibi her türlü nimeti dengeli kullanmayı kapsar. |
Çalışkanlık |
İslam, tembelliği reddeder. Rızkı helal yoldan kazanmak, alın teriyle çalışmak ve işi en güzel şekilde yapmak (İhsan) farz kabul edilir. |
Toplumsal İlişkileri Düzenleyen Değerler
|
|
Saygı ve Mütevazilik |
Tevazu (alçakgönüllülük), kibirden kaçınmak demektir. Yaşlıya saygı (Hadis: "Küçüğüne merhamet etmeyen, büyüğüne saygı göstermeyen bizden değildir"), ana babaya itaat (İhsan) ve kimseyi küçük görmemek İslam'ın emridir. |
Dürüstlük ve Adalet |
Sıdk (doğruluk) ve Adalet, peygamberlerin dahi vasfıdır. Ticarette, şahitlikte ve hüküm vermede mutlak adil olmak emredilir. "Ey iman edenler! Allah için hakkı ayakta tutanlar olun..." (Nisâ Suresi, 135). |
Sevgi ve Dostluk |
Muhabbet (sevgi), din kardeşliğini pekiştirir. Tüm müminlerin birbirinin kardeşi olduğu (Hucurât Suresi, 10) ve birbirini Allah rızası için sevmesi teşvik edilir. |
Merhamet ve Yardımseverlik |
Rahmet ve Şefkat, Allah'ın sıfatlarıdır. İnsanlara ve tüm canlılara merhamet etmek, sadaka ve zekât gibi yardımlaşma yollarıyla ihtiyaç sahiplerine destek olmak, imanın göstergesidir. |
Aile Bütünlüğü |
Aileyi korumak ve gözetmek, toplumu ayakta tutan en temel kurumdur. Eşlerin birbirine, çocukların anne babaya ve ebeveynlerin çocuklarına karşı olan hak ve görevleri (Hukuku'l-Vâlideyn) detaylıca belirlenmiştir. |
Sabır |
Sabır, zorluklar karşısında direnç göstermek ve teslimiyettir. "Şüphesiz Allah, sabredenlerle beraberdir." (Bakara Suresi, 153). Hem ibadette hem de musibetlerde sebat etmeyi öğretir. |
Ulusal ve Evrensel Değerler
|
|
Vatanseverlik |
Vatan sevgisi (hubbu'l-vatan), İslami kaynaklarda yer alan bir duygudur. Yaşanan topraklara, millete ve devlete karşı olan sorumlulukları yerine getirmek, dinî değerlerle çelişmez. |
Duyarlılık ve Estetik |
Çevreye karşı duyarlı olmak, tabiatı kirletmemek ve güzelliği (Estetik) takdir etmek İslam ahlakının bir parçasıdır. Allah'ın güzel olduğu ve güzeli sevdiği (Hadis) inancı, sanata, düzene ve temizliğe verilen önemin kaynağıdır. |
Özgürlük |
İslam, insanın irade özgürlüğünü (cüz'i irade) temel alır. Ancak bu özgürlük, başkalarının hakkını çiğnemediği ve Allah'ın çizdiği helal-haram sınırları içinde kaldığı sürece anlamlıdır. |
ÇEDES Projesi Okulumuzda Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni RefikYENİKÖY tarafından Sorumlu Müdür Yardımcısı Hakan ÇEYİL ile işbirliği içerisinde okul içi ce okul dışı haftasonu ve hafta içi etkinliklerle yürütülmektedir.
Adres:
ALANKENT MAH. PARK MEYDANI KÜME EVLERİ NO 8/2 KABATAŞ / ORDU
Telefon
(0452) 695 7284